Maica Domnului este darul lui Dumnezeu pentru omenire
Naşterea Maicii Domnului face începutul unui nou fel de naştere, naşterea de la Dumnezeu sau „din Duhul”, de care îi vorbea Iisus lui Nicodim (Ioan 3, 5-6). Am putea spune, fără să greşim, că Maica Domnului este răspunsul lui Dumnezeu dat părinţilor ei, la stăruitoarele lor rugăciuni; mai mult, ea este darul lui Dumnezeu făcut omenirii, fiind împlinirea făgăduinţei făcute de Părintele ceresc protopărinţilor noştri (Facerea 3, 15).
În același timp, Maica Domnului este tot ceea ce au putut oamenii să dea mai bun Creatorului lor; în Maica Domnului, vasul sfinţeniei, s-a realizat acea „logodire” a celor două firi – dumnezeiască şi omenească –, în persoana Fiului lui Dumnezeu întrupat.
Ea este colimvitra în care firea omenească s-a unit cu firea dumnezeiască în persoana Fiului întrupat, Dumnezeu şi Om. Troparul praznicului surprinde acest adevăr: „Naşterea ta, de Dumnezeu Născătoare, bucurie a vestit la toată lumea; că din tine a răsărit Soarele dreptăţii, Hristos Dumnezeul nostru. Şi, dezlegând blestemul, a dat binecuvântare. Stricând moartea, ne-a dăruit nouă viaţă veşnică”. Iată de ce Dumnezeu a răspuns proniator cererii ziditoare a bătrânilor ei părinţi, astfel împlinindu-se cuvintele de odinioară ale prorocilor, surprinse în stihira „muntele cel sfânt în pântece se alcătuieşte; scara cea dumnezeiască se sădeşte; scaunul cel mare al Împăratului se pregăteşte; locul cel de Dumnezeu umblat se înfrumuseţează; rugul cel nears începe a odrăsli şi năstrapa cea cu mirul sfinţeniei izvorăşte râurile cele ce îndepărtează sterpiciunea de Dumnezeu înţelepţitei Ana” (Stihiră la Vecernia din 9 decembrie).
(Calinic Botoșăneanul, Maica Domnului în lumina Sfintei Scripturi și a Sfintei Tradiții – O sinteză pentru omul grăbit, Editura Pars Pro Toto, Iași, 2014, pp. 30-31)