Nu te lăsa învins, ci mai bine tu însuţi să învingi ura prin dragoste!
Dragostea faţă de semeni nu se exprimă doar prin gânduri bune, ci şi prin rugăciune. Rugăciunea este cea care leagă cu puternice legături, care durează punţi, care împrieteneşte, întăreşte, mângâie, tămăduieşte şi ajută. Ea este expresia celei mai desăvârsite - dacă putem spune aşa - şi celei mai dezinteresate iubiri. Sfântul Maxim Mărturisitorul spune: „Nu te lăsa învins, ci mai bine tu însuţi să învingi ura prin dragoste! Şi aşa să biruieşti: rugându-te pentru fratele tău Domnului, cu deplină sinceritate!”.
Cel care cu adevărat se roagă şi iubeşte nu poate fi acuzat, vădit ca mincinos, nici nu-şi poate jigni şi judeca aproapele. Dragostea îl „robeşte” firii sale finte şi nu îl lasă pradă răutăţii. Preaînţeleptul Sfânt Vasile cel Mare spune: „Cel ce grăieşte împotriva altuia, uneltind să îl clevetească sau să îl batjocorească în vreun fel, ponegritor se cheamă, chiar de ar fi adevărate toate cele pe care le spune”. Iar Sfântul Ioan Scărarul, cel atât de subtil, datorită discernământului său şi datorită felului în care pricepea chipurile patimilor, spune acestea: „Judecarea aproapelui şi ponegrirea lui se nasc din ură, fiind o boală subtilă şi o săgeată groasă înfiptă în trupul dragostei”. Avva Pimen, temei al discernământului, astfel ne învaţă: „În ceasul când acoperim greşeala aproapelui nostru, Dumnezeu ne acoperă propria greşeală”. Tot aşa ne dăscăleşte şi Avva Isaac Sirul spunând: „Întinde-ţi veşmântul asupra celui ce a greşit şi acoperă-l pe el; fii răbdător şi nu cumva să-l dispreţuieşti pentru greşeala sa! Acoperă-l pe cel ce greşeşte! Astfel îl vei încuraja (întru cele bune) şi vei fi şi tu apărat prin mila lui Dumnezeu...”.
(Monahul Moise Aghioritul, Tristeţea anxietăţii şi bucuria nădejdii, Editura Sophia, 2005, pp. 26-27)