Buna Vestire – „evanghelia” despre Maica Domnului
Buna Vestire nu este însă numai o „evanghelie” către Maica Domnului, ci şi o „evanghelie” despre Maica Domnului. Într-adevăr, deşi textul menţionat ne spune foarte multe despre Fiul lui Dumnezeu întrupat, oferindu-ne o adevărată sinteză a hristologiei, el ne spune şi cel mai mult, din întregul Noul Testament despre Maica Domnului.
Astfel, din această pericopă evanghelică aflăm nu numai că Maica Domnului era fecioară atunci când L-a zămislit pe Mântuitorul (Luca 1, 27): o fecioară logodită cu un bărbat care se cheamă Iosif, din casa lui David; iar numele fecioarei era Maria; cf. Matei 1, 18: Iar naşterea lui Iisus Hristos aşa a fost: Maria, mama Lui, fiind logodită cu Iosif, fără să fi fost ei înainte împreună, s-a aflat având în pântece de la Duhul Sfânt şi Matei 1, 23: Iată Fecioara va avea în pântece şi va naşte Fiu.., ci şi că era hotărâtă să rămână fecioară. Căci numai aşa se explică întrebarea ei: Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu ştiu de bărbat? (Luca 1, 34). În cazul unei fecioare în preajma nunţii, care ar fi avut de gând să trăiască viaţa obişnuită de căsătorie, o astfel de întrebare ar fi fost fără rost. „Nu ştiu de bărbat” nu poate însemna nimic altceva decât: „nu vreau să ştiu de bărbat”, sau „nu am de gând să ştiu de bărbat”.
Aflăm apoi, din acelaşi text evanghelic, cât de deplină era ascultarea şi credinţa Sfintei Fecioare faţă de Dumnezeu şi faţă de cuvântul Său. Spre deosebire de Zaharia, care cere un semn…, ea nici nu se gândeşte să pună la îndoială cuvântul Arhanghelului, cu toate că obiecţiunea pe care mintea omenească o ridica în cazul vestirii făcute ei era de mult mai mare greutate decât în cazul celei făcute lui Zaharia. Existau precedente pentru naşterea unui copil prin intervenţie dumnezeiască; aşa s-au născut Isaac, Samson şi Samuel. Niciodată însă nu se mai întâmplase să nască o fecioară. Zămislirea Fiului lui Dumnezeu ca Om în pântecele Fecioarei, prin umbrirea Duhului Sfânt (Luca 1, 35)… era o noutate absolută. Şi totuşi, Sfânta Fecioară nu pune la îndoială cuvântul Arhanghelului, nici nu cere semn spre întărirea acestui cuvânt.
(Pr. Prof. Dr. Vasile Mihoc, Şapte tâlcuiri biblice despre Maica Domnului, Editura Teofania, 2001, pp. 7-8)