Muzeul Mitropolitan > Exponatul lunii

Exponatul lunii octombrie: Icoana Sfântului Mare Mucenic Gheorghe, dăruită de Țarul Rusiei

Cum deja v-ați obișnuit, Muzeul Mitropolitan Iași în parteneriat cu portalul doxologia.ro, aduce în atenția publicului în fiecare lună câte un obiect care face parte din expoziția permanentă a muzeului. Luna aceasta a fost selectată în acest scop o icoană expusă în sala Sinaxar, în care Sfântul Gheorghe este reprezentat ucigând balaurul, conform tradiției.

Această icoană este o capodoperă a artei ruse, având o ferecătură fin lucrată în argint și o ramă frumos ornamentată. Ferecătura și rama sunt realizate prin combinarea mai multor tehnici precum tehnica de emailare a suprafețelor metalice numită Cloisonné, tehnica repoussé și filigran. Datorită faptului că icoana este acoperită în totalitate de ferecătură, lăsând să se descopere doar mâinile și chipul Sfântului Gheorghe și ale prințesei, nu știm dacă aceasta a fost pictată în întregime sau doar în aceste zone. Pictura este realizată în ulei. Ferecătura este prinsă de icoană pe canturi cu ajutorul a 10 șuruburi cu cap aurit, înecat și drept (dispuse câte trei stânga-dreapta și câte două sus-jos).

Icoana se află în perfectă stare de conservare, având înălțimea de 72 de centimetri, lățimea de 58 de centimetri și grosimea de 5, 5 centimetri.

Sfântul Mare Mucenic Gheorghe este reprezentat tânăr, înalt la trup, fără barbă, cu părul buclat, călare pe un cal argintiu, stăpungând cu o suliță lungă ținută în mâna dreaptă gura balaurului aflat în partea inferioară. Sfântul este înveșmântat cu o tunică argintie, peste care se află așezată o cămașă de zale aurită, deasupra căreia este prinsă în zona umărului drept o mantie, ce flutură în spate. Pantalonii și încălțămintea sunt aurii.

Aureola Sfântului Gheorghe este realizată în tehnica de emailare a suprafețelor metalice numită Cloisonné, fiind ornată cu flori stilizate și divers colorate. Cele șapte flori albe de pe aureolă, au câte șase petale, iar în centru fiecare are câte o piatră roz (4) sau verde (3).  Marginea exterioară este ornată cu 58 de perluțe încastrate.

Șaua așezată pe cal are o decorație realizată foarte fin având textura unei pânze brodate, cu o compoziție realizată simetric cu flori centrale de acant cu corola închisă, din care se desprind lujeri în volute, frunze și flori cu corolele deschise.

Calul este de culoare argintie, fiind reprezentat cu cele două picioare din față ridicate, meșterul reușind să-i realizeze fidel foarte multe detalii precum mușchii și firele din coamă sau coadă.

Fundalul icoanei este aurit, ornat în tehnica filigran în partea superioară. În partea stângă este reprezintă cetatea Silenei din provincia Libia și fiica împăratului, stând la intrare. În partea inferioară sunt reprezentate diferite tipuri de vegetație și forme de relief, realizate în detaliu.

Rama cu profil dublu este realizată în tehnica Cloisonné, fiind ornată cu arabescuri tradiționale rusești stilizate (flori și frunziș) și motive geometrice panslave, în care predomină albul și albastrul. Rama interioară are ornamentele stilizate astfel încât lasă impresia unei funii răsucite.

Icoana Sfântului Mare Mucenic Gheorghe are aplicate marcaje atât pe ferecătura icoanei (dreapta jos), cât și pe cantul din partea de jos, ce ne oferă următoarele informații foarte valoroase:

  1. Marea Stemă de Stat a Imperiului Rus
  2. Meșter argintar: „ПОвчинников” = Pavel Akimovich Ovchinnikov (în rusă: „Павел Акимович Овчинников”)
  3. Meșter evaluator: „A.A. 1889” = Anatoly Apollonovich Artsybashev (în rusă: „Анатолий Аполлонович Арцыбашев”)
  4. Marca pentru calitate / puritate argint: „84” (84 zolotnici=875/1000)
  5. Marca orașului: „Sfântul Gheorghe ucigând balaurul” într-un dreptunghi cu colțurile tăiate = Moscova. Această marcă a fost utilizată pentru orașul Moscova în perioada 1886-1896.

Marca „ПОBЧИHHИKOBЪ” a fost aplicată de meșterul argintar Pavel Akimovich Ovchinnikov (în rusă: „Павел Акимович Овчинниковъ”), ce a trăit între anii 1820-1888 pentru toate obiectele realizate în atelierul său.

Pentru a scoate în evidență valoarea acestei icoane, voi oferi în continuare câteva detalii despre meșterul argintar Pavel Akimovich Ovchinnikov. El a fost unul dintre cei mai renumiți meșteri argintari ruși, contribuind la reînvierea stilului rusesc în arta prelucrării argintului. De asemenea, este considerat unul dintre fondatorii Școlii Naționale de Bijutieri din Rusia.

Pavel Akimovich Ovchinnikov și-a înființat propriul atelier în jurul anului 1850, fiind considerat încă din 1853 ca unul dintre cele mai bune ateliere din Rusia. În anul 1865 a devenit Furnizorul Curții Țareviciului Alexandru Alexandrovici (mai târziu Țarul Alexandru al III-lea al Rusiei - 1881-1894). Din anul 1872 i s-a acordat titlul de „Furnizor al Curții Imperiale” de către Țarul Alexandru al II-lea. Acest titlu a fost reconfirmat în 1881, când Țarul Alexandu al III-lea a urcat pe tron, și în anul 1896, când Țarul Nicolae al II-lea a fost încoronat. De asemenea, în 1878 a devenit Furnizor al Curții Marelui Duce Mihail Nicolaevici.

Atelierul lui Ovchinnikov producea o gamă variată de obiecte, unice prin frumusețea lor, realizate folosind o varietate de tehnici și stiluri. Printre produselele realizate enumerăm pe cele de uz casnic, instrumente de scris, diferite ustensile și casete, albume și o gamă variată de obiecte litugice. Dar cel mai mare renume al acestui atelier este calitatea ridicată și măiestria prelucrării emailului. Aducând din nou la modă stilul „cloisonné” au fost primii care au fabricat emailuri foarte sofisticate, multicolore, bogat decorate, uneori chiar și miniaturi în email, combinândul cu mai multe tehnici printre care și „niello” sau „filigran”. Ovchinnikov a fost primul meșter care început să producă și vitralii și sticlă emailată în Moscova. De asemenea, este cunoscut pentru modelarea argintului în așa fel încât redă fidel diferite texturi, precum pielea, blana, lemnul sau diferite țesături. A ridicat atât de sus nivelul meșteșugului, încât nu a avut cu cine concura în acest domeniu.

Produsele realizate de Ovchinnikov se găsesc în majoritatea muzeelor de stat din Rusia, cât și în diferite colecții europene, inclusiv în parimoniul caselor regale sau princiare. Experții din domeniu consideră produsele realizate în atelierele lui Ovchinnikov la cel mai ridicat standard, fiind catalogate la egalitate cu lucrările celebre realizate de bijutierii Fabergé.

În registrul inventar alcătuit în anul 1910, icoana Sfântului Mare Mucenic Gheorghe este trecută la numărul 177, având mențiunea „dată de Împăratul tuturor Rușilor, Alexandru”. În inventarul alcătuit ulterior, icoana a primit numărul de inventar 120/48.

Coroborând informațiile obținute prin analizarea șanțelor aplicate pe ferecătură cu informația din registrul de inventar, putem trage concluzia că icoana a fost realizată între anii 1886-1889, fiind dăruită Catedralei Mitropolitane din Iași a cărei hram este și Sfântul Mare Mucenic Gheorghe, de către Țarul Alexandru al III-lea al Rusiei, care era împărat al Rusiei în această perioadă.

Așadar, vă invit să vizitați Muzeul Mitropolitan pentru a vedea acest obiect de mare valoare, dar și pentru a descoperi multe alte odoare păstrate peste vremuri de Mitropolia Moldovei și Bucovinei.

Mihai-Alex Olteanu

Citește și alte articole despre: